Impresszum Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

                Elrejtett Rejtő

Két hetes az alábbi színházi élmény, de a Kafetéria Blog csak pár napja indult, éppen az előző (első) bejegyzésben kivesézett Tesla musical előadás hatására. Szubjektív hasonlóság a két darab közt, hogy mindkettő bakancslistás volt nálunk. A Karinthy Színház és a Nézőművészeti Kft által a Városmajori Szabadtéri Színpadra varázsolt, Rejtő Jenő művei nyomán készült úgymond spakli-bohózat 2020.szeptember13.-án lekerülhetett e listáról

Itt jön az a rész, hogy vigyázz, a bejegyzés további része cselekményleírást tartalmaz, de e tekintetben próbáltunk a kedvcsinálás szintjét nem túllépni.

Enyhe para szegődött útitársunkká, kivételesen nem a vírus miatt, hanem kis csúszásban voltunk, és féltünk, hogy csupán a szünetben foglalhatjuk majd el helyünket a nézőtéren. Később kiderült: ez különös lett volna, hiszen szünet, mint olyan, nem volt. Ellenben a szabadtéri színház ott terpeszkedett mindjárt a Csaba utcai templom mögött, így már csak azért szorítottunk: testhőmérsékletünk a kapkodásban nehogy túllépje a kritikus szintet. Szerencsére a modern mérőműszer hátsó kijelzője esetünkben is zöld maradt.

Enyhe csodálkozással vettük tudomásul, hogy jegyeinket viszont nem kérték ellenőrzésre, így feltűnés nélkül bárki beiszkolhatott volna

a nézőtérre,

ahol viszont a műanyagszékek egy része gazdátlanul árválkodott. Előadást megelőzően a szervezők közölték is, miért, de nem volt nehéz kitalálni. Sőt, engedélyt kaptunk, hogy növelhessük biztonságérzetünket azáltal, hogy odaüljünk, ahova szeretnénk. Jómagam azért örültem ennek, mert éppen hivatalos helyem előtt egy sorral foglalt helyet Magyarország legnagyobb térfogatú szerelmespárja, s kitakaró hatásukat a nézőtér enyhe emelkedése sem kompenzálta.

Kicselezve a sorsot a

színdarabra

koncentrálhattunk.

Ha jól raktam össze információimat, történt, hogy Scherer Péter színész-rendezőt felkérték egy Rejtő Jenő regény színpadra állítására, aki különleges módon oldotta meg a „házi feladatot”. Térben és időben több síkon hömpölygő történet született. A fűszert pedig a többiek szórták főztjére, némi improvizáció által.

Rögtön az elején sikerült megvezetni minket, hiszen egy pillanatig nem tudhattuk: a nyitódalban megnyilvánuló tévesztés valódi, vagy csak álbaki-e, némi káromkodással. Mert utóbbi is előfordult, de szerencsére nem öncélú „nagyfiúskodásból”, hanem dramaturgiailag nagyon is beleillik a jelenetekbe (persze, amiatt lett tizenhat plusszos a darab).

Sikerült a vírus-helyzetből is tréfát kovácsolni, mert hogy sokszor csak a humor segítségével lehet felfogni a felfoghatatlant. A színpadra a nézőtéren át érkező első munkás rögvest „beszól” a népeknek a szájmaszk miatt. Ugyanis

a kerettörténet

egy építőipari brigádot mutat be. Négy órás bejelentés napi kilenc óra munka mellett, csúszó kifizetések, és minden, ami a „mai magyar valóság” tárgykörébe tartozik. Hogy ennek mi köze Rejtőhöz? Éppen a leendő Rejtő Jenő emlékmúzeumon ügyködnek, melyet az ikonikus író volt lakhelyén alakítanának ki.

Másik szálat, mely a ponyva-királyhoz vezet, bizonyos Rómeó tartja kézben. „Oh Romeo. mért vagy te Romeo?” – idézhetnénk a klasszikust, hiszen Rómeót éppen a Drága örökösök sorozatból ismert Pápai Rómeó játsza. Csak ő itt véletlenül se veronai nemes-sarj, hanem brigádtag, akinek még magyar személyije sincs.

A megjelenített karakter egyfajta ellenpontja a többi sörissza, nyolcvanas IQ-val gazdálkodó munkatársnak. Még a többiek zabaszünetben kétpofára tömik a lópárizsit, addig ő Rejtő-regényt olvas. Büszkén hangoztatja, hogy már másfél könyvön túl van!

Mivel kilóg a sorból, a többiek tréfáinak elsőrangú céltáblájává válik. Az egyik vicc rosszul sül el – majdnem a szó szoros értelmében, hiszen elektromos áramról van szó. A kis feszültség nagy bajt okoz: Rómeó elvágódik, de segítséget nem lehet hívni hozzá, hiszen be sincs jelentve, a cégnek annyi lenne. 

A pórul járt fekete munkás regenerálódás közben

álmot lát.

Kikről is álmodhatna, mint kedvenc Rejtő-regénye szereplőiről és munkatársairól egyidejűleg? No meg Vandácskáról, aki a cégtulaj lánya, kapcsolattartó a dolgozók irányába, persze, mindent a „láthatatlan” apukára hárít. Bánovits Vivianne neve az egyetlen női név  a szereposztásban, Vanda mégsem az egyetlen női karakter.

Rómeó álmának folyományaképp a legtöbb színész kettős szerepet alakít. Vandácska a Rejtő-rajongó munkás lázálmában Vöröskarom maffia-főnöknőkként ölt testet. Rómeó  maga pedig szélhámos Hercegnek álmodja magát. A brigádvezető bugyuta főnökét zseniálisan alakító Kovács Krisztián Holdvilág Charlievá vedlik át. Katona László egyfelől Buzgó Mócsing, másfelől még egy „álom-szerepe” van, papként. Valószínű, nem a hivatalos házassági liturgia része a vőlegény „te kis pöcs” megszólítása…

Scherer Péter, a darab „apukája” a talán kétszer felbukkanó Piszkos Fred kapitány szerepét osztotta magára. Természetesen alig lehetett felismerni!

Marton Róbert a Szállásmester és az erős orosz akcentusban megnyilvánuló Nagy Bivaly szerepén kívül a brigádvezetőt is fergetegesen alakítja. Konkrétan évek óta nem röhögtem akkorát, mint amikor utóbbi szerepben értetlen beosztottjainak a munkaidő mikéntjét próbálta elmagyarázni, idegességében már a földön fetrengve (mi is majdnem ott fetrengtünk).

Marton Róbert volt a zenefelelős is. Egyáltalán nem dalolták szét a darabot, belekerült talán négy nóta, de azok nagyon ott voltak. A kezdő, egyúttal záró nóta még most is itt kísért fejemben. Katartikusan hatott, hogy gyakorlatilag ugyanaz a dallam és szöveg mennyire más hatással bírt a színmű elején illetve befejezésekor.

Nem említettem még Mucsi Zoltánt, és hogy mennyire jó volt látni őt a tévés komikumok után drámai szerepben. Nem tévedés, a vidámság a végén drámába torkollott, mégis ez így volt szép. Sokat nevettünk, de a városmajori élmény mégsem könnyed lufiként szállt el szívünkből már a hazafelé úton, ellenben súlya lett a történetnek. A happy end ugyan nagyrészt elmaradt, de cserébe mégis megszületett valamifajta Remény.                                                           

0 Tovább

Legenda születik

(A Fertőrákosi Barlangszínházban a Tesla –Végtelen energia musicalt csekkoltuk, 2020. szeptember 19.-én)

A Tesla életéről íródott musical eredetileg tavaszra volt beírva naptárunkba, de ismert okok miatt (fuck off COVID) ez a színházlátogatás elmaradt. Viszont azt mondják, ha Isten becsuk egy ablakot, cserébe később kinyit egy kétszárnyú ajtót. Ez a bölcselet mi esetünkben többszörösen bevált.

Sopronban nyaraltunk, azaz őszöltünk. A gazdag, pár napos tartózkodás mintegy megkoronázásaképp a város nagyhírű Petőfi színházába akartunk beülni, de végül Fertőrákos lett belőle.

Barlangszínház…a helyszín miatt már akkor is élmény,ha egy medúzák szerelmi életéről szóló darabot tekint meg az ember, hát még ha azt a színművet, ami barlangtalanul is szíve vágya. Ráadásul azok tolmácsolásában, akikkel szeretné látni.

Pesten kettőzött (sőt, a női főszereplő esetében „hármazott”) szereposztással hirdették a darabot. ’19-ben a Madách színház József előadására szerettem volna úgy jegyet kapni, hogy a darabban felvonultatott képernyő-sztárok segítségével csinálhassak kedvet kislányomnak a kultúrához. A pénztárban a „hát van mikor az utolsó pillanatban dől el” típusú választ kaptam. Talán írnom sem kell, hogy a Puskás-Gáspár kombó egyik tagja sem ért rá akkor este.

Nem vagyok annyira fogyatékos, hogy a képernyőn eltöltött órák és a színészi teljesítmény között összefüggést találjak így 2020 tájékán, de annak híve vagyok, hogy a néző a nem kis pénzéért pontos tájékoztatást kapjon.

A Fertőrákosi Barlangszínház honlapján viszont fehér alapon fekete betűkkel ott virított Pesák Ádám, Szabó Máté, Janza Kata és régi kedvencem (kinek nem az?) Kautzky Armand neve. Nem mintha a másik szereposztás színművészeit ne tisztelnénk ugyanúgy, de különleges okunk volt őket (el)várni.

Párom nagy Barátok Közt rajongó, és a felsorolt négy névből három előfordul a napi sorozat szereplőlistáján. Nekem is végig kell várnom a teleregény aktuális részét, hogy az este jól fejeződhessen be (18+). Ha már így alakul ez nap mint nap, érdekel, milyenek ezek a művészek úgymond „face to face”, de book nélkül.

Ennyi

bevezető után

végre érjünk oda a színházba! Oda is értünk húzós bőrönddel. A kiváló ár-érték aránnyal rendelkező soproni Panoráma Hotelt ugyanis aznap délelőtt el kellett hagynunk. Ezután buszozás a színhelyre, a darab után vissza a soproni vasútállomásra.

A jegyszedők kissé ki voltak akadva bőröndünk láttán. Vajon hova akarjuk tenni? Meglepődtem a kérdésen, de kiderült, hogy a színház nem rendelkezik ruhatárral (!). Végül a büfések szántak meg minket, Isten áldja őket kedves udvariasságukért!

A kőfejtés során keletkezett, monumentális, 750 főt, plusz egy nagy színpadot magába foglaló színházterem már önmagában katarzis volt. Odafelé is már mintha a Grand Canyon kisöccsét látnánk.

Mivel

az előadás

alapból már egy járvány miatt elmaradt júliusi pótlása volt, „szélső jobbosok” lettünk, olyan értelemben, hogy csak eléggé oldalra tudtunk jegyet foglalni. Szerencsére előzetes szorongásunkat nem igazolta az idő: egész jól láttunk innen is, talán egy százaléknyi vizuális információról maradtunk le.

Mert vizualitás az volt. A hagyományos díszletezést háttérvetítések egészítették ki. Az elképesztően profi tánckar tovább színezte az előadást. Tiltott volt természetesen a kép-, és hangrögzítés, ezért e cikk szegényes képanyaga, no meg lusta vagyok innen-onnan fotókat „lejmolni”.

A téma-megközelítés is a XXI. századra vallott. Hajdani tanulmányaink idején Edison volt az isten. Nicola Tesla tán csak futólag lett említve fizika órán. Azóta az amerikai feltalálóról jó sok disznósága  vált köztudottá, nem is fukarkodott ezek darabba illesztésével Egressy Zoltán és Müller Péter Sziámi. Szerbia szülöttje, Tesla a hátára képzelt szárnyak segítségével ellenben természetfeletti magasságokba emelkedett. Esőember és Murphy doktor óta trendi az autizmus megjelenítése, a musicalben is jókora teret nyert a fizikus-feltaláló esetleges ilyen irányultsága.

A színdarab kronológiai sorrendben követte végig a tudós életét, egészen a születésétől a szimbolikusan ábrázolt végig. Természetesen Budapest is „szóba” került, igaz, a városligeti legendás jelenetnél (amikor Tesla a porba rajzolja korszakalkotó találmányát) a margitszigeti Zenélőkút magasodott a háttérkivetítőn. A lényeg, hogy Nicola valahol a mi fiunk, nem véletlen ez a musical.

Bevallom, kicsit féltem a

zenét illetőleg,

hiszen manapság boldog-boldogtalan, boldogságról-boldogtalanságról zenés darabot ír, de Sebestyén Áron szerzeményei kellemesebb meglepetést okoztak, mint amiben reménykedtem. Eleve a történet prózai mederben folyt, így szerencsére elmaradtak az erőltetett recitativók. A zene „csupán” az érzések közvetítésére szolgált, így hiába tartott több, mint két órát a varázslat, nem kellett a mellényzsebbe nyúlni fejfájás-csillapítóért.

Sőt, a dalok már első hallásra „ütöttek”, muszáj is volt nekik, hiszen ez nem Abba-musical, itt ismeretlenül kell hódítani. Örömmel fedeztem fel Nightwish, vagy éppen Enya hatásait felvonultató betéteket. Persze, megvolt az István király óta jól bevált formula: a „gonosz” Edison (=Szomor György) hard rockban nyilvánult meg, még például  Magyar Viktória által elővarázsolt dalok Adele popénekesnő világát idézték.

Ahhoz képest, hogy terebélyes élménybeszámolóm sűrűn elején emlegettem őket, még alig szóltam

a színészekről.

Pótlás következik. Pesák Ádám hozta, amit vártam tőle. A Barátok Köztben (véletlenül éppen Tesla autóval történő) megjelenésekor a bosszúálló természetű, fiatal üzletember szerepében felvonultathatta színészi eszközeit, még ha mostanában – kis angoltanárnő szerelme által – elpapucsosodott a karakter. Hangi adottságaiban is bíztam, nemcsak beszéd során is kiváló orgánuma, hanem operett színészi mivolta miatt. Ha ez így folytatódik, egyszer majd együtt fogjuk emlegetni a nagyokkal, Jávor Pállal, és a többiekkel.

Szabó Mátéra viszont meglepetés-emberként fogok emlékezni, ahányszor ez az csodálatos délután eszembe jut. Szégyen, de őt is csak mint a Barátok Közt rendőrből lett szakácsát ismerem, aki egyedül neveli kislányát. Konzervatív, tisztességes, felelősségtudó a karakter, talán túlságosan is az.

Itt viszont mint Nicola Tesla csapongó, könnyelmű barátja jelent meg (mint Szigeti Antal), voltaképpen a történet narrátoraként. Mindkét szerepben annyira hiteles, hogy kifúrja az ember oldalát a kíváncsiság, vajon melyik figura áll közelebb valódi személyiségéhez?

Janza Kata különös módon a feltaláló anyukáját alakítja, hiszen a pletyka lapokból tudjuk: a civil életben élettársi közösséget alkotnak Pesák Ádámmal. Az anakronizmus később feloldódik, hiszen Nicola „majdnem barátnőjét” is eljátszhatja egy énekesnő bőrébe bújva, akinek szemei a címszereplőt elhunyt édesanyjára emlékeztetik.

Említsük még meg Kautzky Armandot mr. Westinghouseként. A tőle elvárható módon hozta a nagyszívű mecénás-üzletember szerepét, aki a valóságban majdnem Tesla-kaliberű feltaláló volt, találmányait ma is alkalmazzák például a vasúti közlekedésben.

Mindent egybevéve el kell ismerni: joggal zúgott a taps minden egyes dal után, ahogy az állva vastaps a darab legvégén, Radó Denise rendezőnőnek is!

0 Tovább

kafeteriablog

blogavatar

KAFETERIA BLOG – A Kult Ura.

Legfrissebb bejegyzések

Utolsó kommentek